Wat kleur voor jouw personal brand kan betekenen

Wil jij graag weten welk effect een kleur kan hebben op jouw klant? Ik ben in de psychologie van kleur gedoken en deel dit graag in het kort met je. Kleur is namelijk een belangrijk onderdeel van een brand, omdat het bepaalde emoties oproept en een krachtige boodschap kan neerzetten. McDonalds is niet voor niks van een rood/geel logo naar een groen/geel logo gegaan… En bijna iedereen herkent het groene rietje van Starbucks.

En als we het dan toch over kleur hebben, wil ik je ook tips geven om je te helpen bij het kiezen van kleuren voor je outfit of locatie in de voorbereiding van een personal brand fotoshoot. Er is namelijk een heel handig kleurenschema die je daarbij kan helpen.

Ik heb de betekenis van de kleuren voor je op een rijtje gezet. Én wat ik wil aangeven: dit zijn geen geldende regels. Als jij juist een hele andere kant op wilt of andere associaties met een kleur hebt, it’s all good. Kleuren hebben zowel positieve als negatieve associaties en de betekenis verschilt ook per cultuur. Het is aan de context en kleursterkte hoe iemand een kleur kan beleven.

Here we go..

Rood

De kleur van liefde, passie, energie, actie, moed, gevaar, agressie, speelsheid, romantiek, macht, pijn. Draag je rode kleding? Dan laat je zien dat je lef hebt.

Oranje

De kleur van optimisme, warmte, enthousiasme, plezier, geluk, creativiteit, extravert, gezellig, oppervlakkig,  niet serieus, goed.

Geel

De kleur van geluk, vrolijk, het intellect, vrijgevig, moed, doelgericht, jaloezie, ongeduld, verraad, bang, kritisch, onafhankelijk. Als je gele kleding draagt kun je een gevoel van warmte en blijdschap naar boven halen en op een foto trekt het direct aandacht.

Groen

De kleur die geassocieerd wordt met balans en gezondheid, harmonie, vernieuwing, betrouwbaar, innemend, natuur, verandering, groei, frisheid, verveling, jaloersheid, weerstand. Bij het dragen van groene kleding laat je zien dat je creatief bent en bereid bent tot samenwerken.

Blauw

De kleur blauw is kalm, artistiek, naar binnen gekeerd, integer, geloof, wijsheid, betrouwbaar, doelgericht, loyaal, evenwichtig, ernstig, koel, macht. Blauw is een klassieke all-rounder om te dragen in zakelijke fotografie.

Zwart

De kleur zwart is elegant, mysterieus, formeel, krachtig, serieus, dramatisch. Het is een kleur die autoriteit, elegantie, stijl en afstand kan uistralen.

Wit

De kleur van frisheid, reinheid, waarheid, onschuld, licht, spiritualiteit, open, sympathiek.

Roze

Roze is de kleur van jeugdigheid, affectie, vrouwelijkheid, zachtheid, liefde, warmte. Zachtroze kleding kan onzeker en kinderachtig overkomen, maar hardroze kleding laat weer zien dat je staat voor zekerheid en sensualiteit.

Paars

Ambitie, luxe, magisch, overvloed, spiritualiteit, persoonlijke kracht, mysterie.

Bruin

Bruin wordt geassocieerd met stabiliteit, aarde, zelfcontrole, betrouwbaarheid, oubollig, sociale kwaliteiten. Het schijnt dat het dragen van bruin een gevoel van saaiheid oproept.


Hoe kun je er nou voor zorgen dat kleur jouw merk versterkt? Dat is heel simpel! Je gebruikt jouw kleur(en) in al je communicatiemiddelen: je website of blog, op je social media accounts, in je headshot of andere beelden op je website, in je emailhandtekening, in online werkboeken, in je e-book etc. Uit onderzoek blijkt dat de herkenbaarheid van een merk verhoogd wordt met 80% door het consistent gebruik van dezelfde kleuren.

Het kleurenwiel

Als je even niet meer weet welke kleuren goed met elkaar te combineren zijn, maak dan gebruik van het kleurenwiel.

Hoe kun je het kleurenwiel gebruiken om contrast te creëren in je foto’s?

Kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel zijn complementaire kleuren. Door complementaire kleuren te gebruiken in een foto creëer je contrast. Wil je rood uit een foto laten springen? Gebruik dan een complementaire kleur bijvoorbeeld als achtergrond. Als je naar het kleurenwiel kijkt zie je dat groen de complementaire kleur voor rood is. Rood zal er enorm uitsteken en je richt hiermee direct de aandacht van je klant naar datgene wat voor jou belangrijk is. Deze kleuren samen creëren een sterk contrast en maakt een foto levendig.

Even een check: welke kleur past bij blauw? Yes, oranje.

Hoe gebruik je het kleurenwiel om rust en kalmte uit te stralen in je foto’s?

Wil je juist rust en kalmte uitstralen? Maak dan gebruik van analoge kleuren. Dit zijn kleuren die naast elkaar staan in het kleurenwiel. Bijvoorbeeld blauw en groen of roze en paars. Je kunt deze kleuren eenvoudig combineren, omdat ze goed bij elkaar passen. Denk maar eens aan een groen landschap met een blauwe lucht. Op het kleurenwiel zie je dat deze kleuren naast elkaar liggen. Een goede match dus!

Nog een extra leuk weetje: de dominante kleuren in fotografie zijn de warme kleuren zoals rood, geel en oranje. Deze kleuren vallen eerder op in een foto dan de koele kleuren (blauw, groen en paars).

Conclusie? Een kleurenpalet kan je personal brand een diepere (onbewuste) betekenis geven en foto’s die hieruit zijn opgebouwd kunnen een krachtig effect hebben op je ideale klant en zijn/haar gevoel.

Doe er je voordeel mee! 🙂 

Download meer dan 90 gratis foto’s uit de beeldcollectie

De beeldcollectie is een verzameling van foto’s die je gebruikt voor de promotie van je business. Hoe fijn om foto’s achter de hand te hebben die je altijd kunt gebruiken voor een nieuwe landingspagina op je website of als je even niks hebt voor je social media en je toch zichtbaar wilt zijn? Elke maand voeg ik nieuwe foto’s toe, zodat je altijd weer frisse, nieuwe content hebt naast je eigen persoonlijke foto’s!

Presets Lia Remmelzwaal Fotografie Lightroom
Hi, mijn naam is Lia Remmelzwaal

Als Personal Brand Fotograaf is het mijn missie om jou en jouw werk professioneel in beeld te laten zien. Zodat jij jezelf als personal brand kunt neerzetten, je (online) zichtbaarheid en vertrouwen vergroot en je bedrijf kunt groeien.

Ik geloof dat een fotoshoot empowering, gezellig, relaxed, vol plezier en een echte samenwerking is. Don’t take my word for it, lees de lieve woorden van andere vrouwelijke ondernemers.

Being visible = helping people ánd making money in your business.

Meer weten over mij? Klik hier > 

PS:

Volg jij me al op Instagram? Voor mooie personal brand beelden, lees waardevolle tips en bekijk leuke stories!