Hoe je de personal branding foto’s krijgt die jij wil voor jouw website

Vorige week vertelde ik in een Instagram post hoe belangrijk het is om echt aandacht te geven aan de voorbereiding van je personal branding fotoshoot. Het is niet zomaar een onderdeel van je to-do lijstje. Het is zelfs meer dan dat! (want het kan ook nog eens heel empowering zijn!). En vandaag wil ik je meegeven hoe je de foto’s kunt voorbereiden die jij wil voor jouw website. 

 

Want uit de fotoshoot komen de beelden die jouw ideale klant of doelgroep natuurlijk gaan zien. Waarmee je zichtbaar bent. Jezelf echt laat zien. De foto’s zijn onderdeel van je branding waarmee je een krachtige sfeer kunt neerzetten. Die een emotie of verlangen kunnen losmaken. En eigenlijk zijn de foto’s onderdeel van jouw zogeheten “promotiemateriaal”. Zo klinkt het best gek en onpersoonlijk, maar integendeel. Jij bent jouw merk. Superpersoonlijk! 

Wist je dat we binnen 3 seconden bepalen of we op een website blijven of wegklikken? Megakort! Hoe belangrijk is het dan om als dienstverlenende ondernemer jouw klant te laten zien dat ze met een echt iemand te maken hebben? En dat het jouw sfeer en energie uitstraalt? 

Ik kan mezelf als voorbeeld nemen. Ook al ben ik de fotografe. Zodra ik op een website kom voor een dienstverlenend aanbod, ben ik heel benieuwd wie de persoon achter het aanbod is. Waarom? Het voelt toch fijn om de persoon te zien. Voor vertrouwen. Om te weten met wie je spreekt. Of naar wie je toe gaat. Dat voelt voor mij fijn. Hoe is dat voor jou?

Wacht, ik dwaal af! Want waar het in dit artikel om gaat is dat je aandacht aan je fotoshoot mag geven om eruit te halen wat erin zit voor jouw website. Zodat je die sfeer kunt neerzetten die bij jou past en waarmee je de aandacht van je klant vasthoudt.

Ik heb een praktische tip voor hoe jij je kunt voorbereiden voor de foto’s die jij zoekt voor jouw website. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je een website hebt en/of dat de teksten zo goed als klaar zijn. Voor andere tips om je voor te bereiden voor een zakelijke fotoshoot kun je ook mijn checklist downloaden als je  hier klikt of een blog artikel lezen over wat kleur voor je brand kan betekenen of styling tips


De TIP: Ga naar je website en bekijk per pagina wat je nodig hebt aan beelden.

En stel jezelf de volgende vragen: 

 

  • Wat voor foto wil ik in de banner / slider van deze pagina? (de grote foto bovenaan waar veel websites mee beginnen). Gaat er tekst over de foto? Zo ja, hoe kan de foto de tekst versterken?
  • Waar wil ik foto’s op deze pagina plaatsen? Hoeveel heb ik er nodig voor deze pagina?
  • Wil je een foto naast content plaatsen? Hoe kan deze foto de inhoud van de tekst versterken? Stel je bent healthcoach en je heb een gratis weggever met smoothierecepten. Een passende foto zou kunnen zijn dat jij richting de “dat wil ik-knop” van jouw weggever kijkt met een smoothie in je hand waar jij heerlijk van geniet. Of je organiseert als coach of trainer stiltewandelingen in de natuur. Wat past daarbij wat de aandacht trekt van jouw potentiële klant?
  • Is er nog een smalle tussenslider waarin je een sfeerbeeld wilt laten zien? Zo kun je als tekstschrijver een detailfoto laten maken van je handen die schrijven in een schrijfboekje.
  • Welk aanbod heb je? En welke foto’s passen daarbij?
  • Hoeveel foto’s wil je delen op jouw “over mij” pagina? Wil je diverse kanten of emoties van jezelf belichten? Of is een portretfoto voldoende?
  • Op welke plekken wil ik mezelf terugzien? En wat voor emotie laat ik zien?
  • Waar passen sfeerbeelden op m’n website? Welke sfeerbeelden passen bij mijn bedrijf?

Zo kun je elke pagina op je website langsgaan en de combinatie maken van tekst en foto om elkaar te versterken. Maak er een lijstje van of teken je website op een a4-tje in blokken met de plekken waar je een foto wilt plaatsen. Je kunt een fotoshoot laten ontstaan vanuit het moment, maar het is helemaal niet verkeerd om een fotoshoot aandacht te geven. Uiteindelijk wil je foto’s waar je echt iets mee kan.

Weet je wat trouwens ook een voordeel is van foto’s op je website plaatsen? Naast dat een foto jouw content aantrekkelijk maakt en het aandacht trekt, zorgt het gebruik van foto’s ook voor het vergroten van je online vindbaarheid. Ik heb een artikel geschreven over wat een personal branding fotoshoot voor je bedrijf kan betekenen. Hierin heb ik dit ook omschreven. Je leest het hele artikel hier.

Aan een foto kun je een alt-tekst toevoegen. Je plaatst hier de keywords waarop jij graag gevonden wilt worden door Google. Zo word je niet alleen gevonden door de tekst op je website, maar ook dankzij de foto’s. Het gaat hierbij niet om tekst die over een foto is geplaatst, maar de alt-tekst die je aan in het CMS van jouw website kunt toevoegen aan je afbeelding. 

Last but not least. Je kunt je fotoshoot heel goed voorbereiden, maar dat wil niet zeggen dat het direct perfect hoeft hè. Jij groeit en je bedrijf groeit met je mee. Het zou zomaar kunnen dat er andere dingen op je pad komen waarvoor je weer ander type foto’s nodig hebt. Het is een ongoing proces. Kijk maar naar grote bedrijven en de campagnes die zij draaien of de beelden die ze gebruiken voor hun website. Het is elke keer weer vernieuwend. Foto’s zijn onderdeel van je marketing. Onmisbaar eigenlijk.

Maar neem er elke keer de tijd voor en geef het jouw aandacht. It’s not just something from your to-do list. It’s way more!

Vind je dit artikel waardevol? Leuk als je een reactie achterlaat of het artikel wilt delen 🙂

Download gratis checklist 
Voor de voorbereiding van een Personal Branding Fotoshoot.

Wil jij dit jaar een personal branding fotoshoot(s) voor jouw bedrijf? De checklist helpt je om voorbereid te zijn op een Personal Branding Fotoshoot én je kunt afvinken wat klaar is. Zo kun je ontspannen uitkijken naar de fotoshoot én niet onbelangrijk: lekker jezelf zijn!

Bij aanmelding zal ik je zo nu en dan een nieuw blogartikel sturen met tips, ideeën of een fotoshoot. Je kunt je altijd weer uitschrijven. Geen email ontvangen na aanmelding? Kijk ook even in je spam-inbox. 

Hi, mijn naam is Lia Remmelzwaal

Als Personal Brand Fotograaf is het mijn missie om jou en jouw werk professioneel in beeld te laten zien. Zodat jij jezelf als personal brand kunt neerzetten, je (online) zichtbaarheid en vertrouwen vergroot en je bedrijf kunt groeien.

Ik geloof dat een fotoshoot empowering, gezellig, relaxed, vol plezier en een echte samenwerking is. Don’t take my word for it, lees de lieve woorden van andere vrouwelijke ondernemers.

Being visible = helping people ánd making money in your business.

Meer weten over mij? Klik hier > 

 

PS:

Volg jij me al op Instagram? Voor mooie personal brand beelden, lees waardevolle tips en bekijk leuke stories!